Własna multiagencja – co odpowiada za sukces multiagencji?
Jak założyć własną multiagencję ubezpieczeniową? Taki pomysł na działalność gospodarczą to absolutny strzał w dziesiątkę. Jakie formalności trzeba spełnić? Ile zarabiają właściciele multiagencji? Tego rodzaju pytania zadaje sobie sporo osób. W dzisiejszym artykule zebraliśmy dla Was szereg cennych porad i wskazówek, dzięki którym uruchomienie agencji ubezpieczeniowej będzie bardzo proste.
Kto może założyć własną multiagencję ubezpieczeniową?
Cechą charakterystyczną multiagencji ubezpieczeniowej jest fakt, iż zawiera ona oferty ubezpieczeń od kilkunastu firm ubezpieczeniowych. Aby móc zostać właścicielem multiagencji ubezpieczeniowej, trzeba spełnić kilka warunków. Chodzi tutaj o:
- posiadanie pełnej zdolności do czynności prawnych,
- posiadanie zaświadczenia o niekaralności,
- posiadać świadectwo ukończenia szkoły średniej,
- zdać egzamin w zakładzie ubezpieczeń,
- uzyskanie wpisu do rejestru agentów ubezpieczeniowych prowadzonego przez Komisję Nadzoru Finansowego (na wniosek firmy ubezpieczeniowej).
Gdy wszystkie te warunki spełnimy, możemy już uruchomić działalność gospodarczą i złożyć wniosek do rejestru przedsiębiorców CEIDG. Multiagencja ubezpieczeniowa może być prowadzona w formie jednoosobowej działalności gospodarczej oraz spółki wpisanej do KRS. Dla multiagencji niedozwolone są dwie formy: spółki partnerskie oraz spółki cywilne. PKD dla multiagencji ubezpieczeniowej to 22.Z Działalność Agentów i Brokerów ubezpieczeniowych. Gdy dokonamy wpisu w CEIDG i zarejestrujemy swoją firmę, to od tej pory staniemy się już pełnoprawnym właścicielem multiagencji.
Wybór lokalizacji
Po załatwieniu podstawowych formalności związanych z uruchomieniem multiagencji, przychodzi czas na wybór lokalizacji. Co do zasady, im w większej miejscowości uruchomimy swoją agencję, tym lepiej. Najlepiej, gdy miejscowość będzie miała minimum pięć tysięcy mieszkańców. Warto poszukiwać lokalizacji dla biura w centrum miasta bądź na mocno zaludnionym osiedlu mieszkaniowym. Odradzamy wynajem lokali na piętrze. Dla niepełnosprawnych klientów o wiele bardziej dostępne będzie biuro na parterze. Szukając dobrego miejsca dla multiagencji warto także sprawdzić, czy przed budynkiem znajdują się miejsca parkingowe dla klientów.
Narzędzia do sprawnej obsługi klientów
Zanim zaczniemy pozyskiwać klientów i sprzedawać ubezpieczenia, najpierw należy zainwestować w odpowiednie narzędzia. Należy zdawać sobie sprawę z tego, że obecnie wszystkie firmy ubezpieczeniowe są zobowiązane do przestrzegania unijnych oraz polskich przepisów. Do najważniejszych regulacji prawnych zalicza się RODO (Ogólne rozporządzenie o ochronie danych) oraz IDD (unijna dyrektywa dotycząca sposobu dystrybucji ubezpieczeń).
Oczywiście, na samym początku można zbierać dane klientów w podstawowym programie typu Excel, jednak będzie to wiązało się ze sporą liczbą trudności oraz może budzić wątpliwości odpowiednich instytucji, czy nasza firma spełnia wymagania RODO oraz IDD. Z tego powodu dzisiaj konieczny jest zakup oprogramowania CRM na samym początku działalności. Takie oprogramowanie ma w swojej ofercie na przykład firma KA System. Co wyróżnia oprogramowanie od KA System? Dzięki niemu możliwe jest wyszukiwanie ofert pod kątem preferencji konkretnych klientów, co zapewnia ogromną oszczędność czasu. Ponadto, program dla ubezpieczycieli od KA System spełnia wszystkie regulacje prawne typu RODO czy IDD.
Na czym zarabiają multiagencje ubezpieczeniowe?
Gdy multiagencja ubezpieczeniowa dopiero się rozwija, pozyskiwaniem klientów powinien zajmować się głównie właściciel. Jest to podyktowane koniecznością ograniczenia kosztów. Zatrudnianie pracowników w pierwszym miesiącu działalności może nas narazić tylko na niepotrzebne koszty. Oczywiście, rekrutację na poszczególne stanowiska można prowadzić od razu, ponieważ niezwykle ważne jest myślenie w perspektywie długoterminowej.
Właściciel agencji ubezpieczeniowej zarabia prowizję na każdej sprzedanej polisie. Jest ona wypłacana przez towarzystwo ubezpieczeniowe. Im sieć agentów danej multiagencji jest większa, tym większy jest poziom jej dochodów. Gdy właścicielowi multiagencji uda się zbudować odpowiednio dużą grupę klientów oraz agentów, wówczas jego miesięczne zarobki mogą oscylować w granicach kilkunastu tysięcy złotych. Aby osiągnąć ten cel, trzeba jednak pamiętać o ciężkiej, systematycznej pracy.
Bez marketingu ani rusz
W dzisiejszym świecie rola marketingu jest ogromna. Prowadzenie działań marketingowych zaleca się przede wszystkim za pośrednictwem internetu. Dzięki niemu mamy możliwość dotarcia do wręcz nieograniczonej liczby klientów. Gdy wykupimy reklamy w wyszukiwarce oraz najpopularniejszych portalach społecznościowych i skierujemy je do odpowiedniej grupy docelowej, szybko uzyskamy efekty w postaci większej liczby sprzedanych ubezpieczeń.
Własna multiagencja ubezpieczeń to rewelacyjny pomysł na biznes, który może przynieść nam dochody w postaci kilkunastu tysięcy złotych miesięcznie. Aby osiągnąć sukces, trzeba jednak zadbać o profesjonalne podejście do klientów oraz zainwestować w innowacyjne oprogramowanie.
Artykuł powstał przy współpracy z KA-System – kompleksowym oprogramowaniem dla multiagencji ubezpieczeniowych
Wartościowy artykuł. Prowadzenie multiagencji to ciężki kawałek chleba. Warto wziąć sobie te uwagi do serca.