Jakie materiały przygotować na spotkanie z inwestorem?
Na spotkanie z potencjalnym inwestorem nie wypada przychodzić z pustymi rękami. Należy dostarczyć konkretne informacje dotyczące Twojego startupu. Najlepiej przekazać je w formie odpowiednich materiałów, które pozwolą na ocenę potencjału rozwoju firmy. Dzięki temu tekstowi dowiesz się jakie dokumenty należy przygotować oraz na czym fundusze VC będą się skupiały, analizując każdy z nich.
Zrozum podejście venture capital
Zanim przejdziemy do omawiania konkretnych dokumentów dotyczących inwestycji w Twój pomysł, warto nakreślić ogólne zasady gry. Pomoże Ci to zrozumieć model myślenia i podejmowania decyzji przez inwestora.
Pierwsze o czym warto wspomnieć to cenny czas inwestora. Podczas spotkania, raczej żaden szanujący się inwestor nie będzie chciał czytać biznesplanu w postaci pięćdziesięciu stron elaboratu. Jednym ze sposobów, na uniknięcie tworzenia za długich materiałów jest przygotowanie zarysu danego dokumentu na etapie planowania. Dodatkowo, zawsze warto zastanowić się, czy dany tekst albo prezentacja jest wystarczająco merytoryczna. Jeśli dodasz dostateczną ilość konkretów, możliwe że unikniesz niepotrzebnych pytań na spotkaniu z inwestorem.
Pamiętaj o tym, że nie należy zostawiać przygotowania wszystkich dokumentów na ostatnią chwilę. Wcześniejsze zaplanowanie, jakie informacje powinny się znaleźć w materiałach na pewno oszczędzi Ci wiele niepotrzebnego stresu. Jeśli wiesz, że na przygotowanie wszystkiego nie masz za wiele czasu, staraj się unikać błędów i bądź profesjonalny. Widoczne niedociągnięcia mogą odbić się na decyzji inwestorów reprezentujących venture capital.
Przygotuj executive summary
Z języka angielskiego to „streszczenie dla kierownictwa”. Executive summary to krótkie i treściwe podsumowanie działań biznesowych. Służy temu, aby inwestor nie musiał przeglądać wszystkich dokumentów w firmie, a dostał ich esencję.
Dobre executive summary jest jak „ice breaker”, przełamuje bariery na etapie pierwszego kontaktu i pozwala inwestorowi na rozeznanie się w sensowności jego potencjalnej inwestycji. Executive summary powinno zawierać podstawę Twojego całego modelu biznesowego i kluczowe informacje dotyczące rynku i sprzedawanego produktu.
Na pewno kuszące będzie opisanie samego modelu biznesowego na dwóch kartkach A4, niestety nie tędy droga. Jeśli chcesz, aby inwestor w ogóle spojrzał na executive summary, musisz streścić poszczególne elementy do maksimum. Ważne jest pamiętanie o tym, że całe podsumowanie nie powinno zająć więcej niż cztery strony A4.
Co umieścić w executive summary?
To jedno z pytań, na które może być ciężko Ci odpowiedzieć. Poniżej lista w postaci konkretnych punktów, które warto zawrzeć w swoim executive summary:
● opis Twojego biznesu w jednej linijce;
● podsumowanie biznesowe projektu;
● Twój zespół menedżerski;
● przedstawienie problemu klienta i rozwiązania go przez tworzony przez Ciebie produkt/ usługę;
● pokazanie wielkości rynku docelowego;
● model sprzedaży i marketingu (model biznesowy);
● konkurencja Twojego startupu i jaką masz nad nią przewagę.
Znajdź równowagę
Twoje spotkanie nie będzie jedynym na jakie uda się inwestor, trudno jest wywrzeć na nim wrażenie wyjątkowości. Niektórzy próbują się wyróżnić, tworząc odbiegającego od standardowego executive summary, starają się kłaść nacisk na inne elementy ich biznesu. Jednak może być to szybka droga do pozbawienia projektu finansowania od inwestora. To prawda, że przedsiębiorcy czytają setki takich dokumentów, ale też po każdym z nich oczekują dostarczenia im wiedzy na temat projektu.
Pierwszym i najważniejszym celem tworzenia takiego podsumowania są rzetelne informacje, których potrzebuje inwestor. Ciekawym pomysłem na pokazanie swojego produktu i startupu możesz się pochwalić na etapie tworzenia prezentacji, ale unikaj robienia tego w executive summary. W tym materiale zawrzyj jasną i klarowną wizję dotyczącą startupu.
Jeśli inwestor pracuje dla funduszu inwestycyjnego, nie podejmie decyzji o finansowaniu projektu sam. Najczęściej będzie się on kontaktował z innymi członkami swojego zespołu. Miej przygotowane elektroniczną wersję executive summary, aby, gdy zostaniesz o to poproszony, móc błyskawicznie przesłać potrzebne materiały.
Stwórz pitch deck
Na język polski możemy przetłumaczyć to pojęcia, jako „prezentacja mająca na celu zdobycie inwestora”. Pitch deck ma formę krótkiej i treściwej prezentacji, którą pokazuje się na spotkaniu z inwestorem. Niektórzy przedsiębiorcy mówią, że jest to „biznesplan przełożony na slajdy”.
Jeśli chcesz wypaść dobrze podczas swojej prezentacji to pamiętaj o tym, że pitch deck to nie tylko slajdy dotyczące funkcjonowania startupu, ale też to w jaki sposób pokażesz siebie oraz „sprzedasz” swoją historię. W innym tekście piszemy o tym, jak przygotować się do spotkania z inwestorem oraz o czym należy pamiętać w procesie przygotowania. Pamiętaj, że prezentacja może być wykonana naprawdę genialnie od strony wizualnej, jednak trzeba jeszcze umieć ją profesjonalnie przedstawić przed inwestorem.
Do pozyskania inwestora nie wystarczy przekopiować executive summary do prezentacji. Tego typu podejście nie zadowoli funduszu VC. Ty i twój zespół powinniście przemyśleć prezentację pod kątem tego, co dokładnie ma ona opowiadać o waszym biznesie. Jaką historię (storytelling) chcecie przekazać.
Unikaj pułapki pięknej wizji
Jednym z poważnych błędów mocno widocznych u osoby jeszcze nie zaznajomionej z wymogami funduszu VC jest kompletne oderwanie pitch decku od reszty materiałów. Prezentacja zdecydowanie powinna robić wrażenie na inwestorze – jest to moment „show” podczas całego procesu przedstawiania pomysłu. Możesz pokusić się o kreatywne przedstawienie historii startupu czy energiczne zapewnienie o kolejnym etapie rozwoju. Niech nie zabraknie Ci pomysłu, jak wyróżnić się na tle setek prezentacji, których wysłuchuje inwestor.
Dobrym pomysłem jest jednak pozostać zgodnym z biznesplanem oraz executive summary. W pitch decku nie chodzi o brutalne „sprzedanie” wizji biznesu w danym momencie. Inwestor tak czy inaczej zajrzy do dokumentacji i jeśli odkryje znaczne rozbieżności, już na tym etapie wycofa się z inwestycji. Pierwszym krokiem w tworzeniu pitch decku jest zapoznanie się z innymi ważnymi dokumentami i opieranie się na nich przy tworzeniu prezentacji.
Kluczowe parametry prezentacji
Wizuale i liczne grafiki to podstawa dobrej prezentacji. Ważne jest przekształcenie wszystkich danych dotyczących firmy na treści wizualne, obrazki i tabele. Ich postać powinna być jasna i klarowna, tak aby inwestor w mgnieniu oka mógł zrozumieć co jest na nich przedstawione.
Od początku załóż, że prezentacja musi być zwięzła. Poleca się, aby jej długość nie przekraczała 20 slajdów. Ważne jest zmieszczenie się w przedziale 8-15 slajdów.
Może Ci brakować pomysłu, jak daleko sięgać w przyszłość opisując swój projekt. Przedsiębiorcy zazwyczaj zaznaczają, że dobrze jest przedstawić key milestones (kluczowe etapy) na najbliższe 18 miesięcy działalności startupu.
Opis modelu biznesowego i nie tylko
Fundusz oczekuje, że w prezentacji przedstawisz niezbędne dla nich informacje. Dzięki nim będą mogli lepiej zrozumieć twój biznes i możliwe, że unikniesz kolejnych stresujących rozmów oraz pytań. Poniżej lista kilku ważnych elementów, które naprowadzą Cię na właściwą drogę w przypadku tworzenia koncepcji prezentacji.
● Opis modelu biznesowego. Określ jaki model oraz dlaczego został wybrany w przypadku Twojego projektu.
● Trakcja to słowo klucz i okazja to skupienia większej uwagi inwestora. Definicja zależy od osoby, ale najprościej można ją określić jako kombinację słów „wzrost” i „weryfikacja”. Spojrzenie na trakcję pozwala na uzyskanie informacji czy produkt się sprzedaje, model biznesowy działa oraz jak szybko rośnie liczba użytkowników.
● Pokaż swój zespół i jego osiągnięcia. Czy ktoś z Was ma już prowadził wcześniej inne firmy? Umieszczenie tego w prezentacji może wzmocnić Wasz wizerunek w oczach przedsiębiorcy.
● Jaki jest cel oczekiwanego finansowania? Co chcesz zrobić z otrzymanymi od inwestora pieniędzmi? Także sposób podziału kapitału na poszczególne działania w startupie.
● Ostatni slajd prezentacji powinien zawierać dane kontaktowe do Ciebie.
Dokumenty finansowe
Każdy inwestor będzie patrzył na twój projekt od strony finansowej. Celem startupu jest przede wszystkim zarabianie pieniędzy. Z zasady nie finansuje się startupów, które nie przynoszą zysku. Udowodnieniem tego, że akurat Tobie uda się spełnić ten warunek będzie przedstawienie rzetelnych materiałów na spotkaniu. Przed rozmową z venture capital przygotuj odpowiednie dokumenty zawierające wszelkie niezbędne dane związane z kondycją finansową firmy.
Finanse startupów w punktach
Każdy startup ubiegający się o otrzymanie śrdoków od venture capital powinien przedstawić dokumenty finansowe zawierające poniższe elementy:
● Cash flow (rachunek przepływów pieniężnych) – ma tę właściwość, że pozwala inwestorowi bardzo szybko zbadać aspekt finansowy Twojego startupu. Cash Flow to podsumowanie tego, w jaki sposób pieniądze przepływają przez projekt.
● Revenue projections (przewidywany przychód) – jest to prognoza tego, ile pieniędzy wpłynie do firmy w danym okresie.
● Operational expenses, OPEX (koszty operacyjne) – w to wliczają się wszelkie koszty związane z utrzymaniem firmy i produktu.
Pamiętaj, że operational expenses to nie to samo co capital expenditures (CAPEX). Wydatki kapitałowe to koszty, jakie ponosi projekt względem rozwoju produktu.
Wizja rozwoju
Pokaż, że wiesz co zrobisz z pozyskanymi z inwestycji pieniędzy. Wielu początkujących przedsiębiorców przed spotkaniem z inwestorem nie wie jeszcze, jak wykorzysta fundusze. To duży błąd, zdecydowanie warto poświęcić trochę czasu na dokładne zaplanowanie podziału kwoty. Nie tylko uwiarygodni to całą twoją prezentację, ale również pokaże, że masz wizję rozwoju produktu.
Biznesplan
Przygotowanie dobrego biznesplanu na pewno przykuje uwagę inwestorów. Osoby z funduszu VC zwracają uwagę na szczegóły takiego dokumentu. Materiał typu biznesplan, powinien dostarczać odpowiedzi na podstawowe pytania, których celem jest zrozumienie funkcjonowania projektu.
Musisz przedstawić, że rozumiesz funkcjonowanie i wielkość rynku dla twojego produktu. Również to, że znasz demografię i profil klienta. Mówi się, że biznesplan dla inwestora powinien być balansem pomiędzy trendami rynku, analizą statystyczną biznesu i scenariuszem rozrostu kapitału. Łatwo jest iść na skróty i nie wykonać odpowiednich obliczeń, jednak jest prosta droga do pozbawienia się możliwości otrzymania finansowania. Dlatego ważne jest poświęcenie odpowiedniej ilości czasu na napisanie porządnego biznesplanu. Przygotowanie tak obszernego dokumentu może zająć Ci nawet 10 dni.
Pokaż wartość
Jeśli potrzebujesz milion dolarów finansowania, to pokaż w biznesplanie startup o takiej samej wartości. Żaden doświadczony inwestor nie zdecyduje się na przekazanie kapitału zespołowi, którego biznes przyniesie więcej strat niż zysków.
Wartość dla inwestora stanowią przede wszystkim dane, a nie Twoje opinie. Z tego właśnie powodu warto poświęcić trochę czasu na zabranie ich i dodanie do prezentacji. Również samokrytyka pomaga w doskonaleniu jakości materiału. Twój zespół powinien wesprzeć Cię w krytycznej analizie tego, co już zostało napisane.
Model Biznesowy
To jeden z tych elementów biznesu, który bezpośrednio wpływa na sposób zarabiania pieniędzy przez startup. Ty i twój zespół przemyślcie do jakiego modelu jest Wam najbliżej. Oczywiście, w zależności od branży ten model będzie się mocno różnił.
W przypadku tego podpunktu możesz być pewien, że nie unikniesz pytań dotyczących jego wyboru. To w jaki sposób podejdziesz do sprzedaży produktu czy usługi, ma ogromny wpływ na to, ile finalnie zarobisz, dlatego fundusze VC kładą na ten punkt tak duży nacisk. Chcesz dowiedzieć się więcej o relacjach między inwestorem a startupami? Zapraszamy do zapoznania się z ofertą strony emiteo.pl.